مصطفی نوروزی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مصطفی نوروزی
آرشیو وبلاگ
      علوم مدیریت-ارایه مطالب آموزشی مناسب ومقالات جهت دانشجویان (درباره علوم مدیریت ومنابع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته)
نسخه‌های نمایشی پاور پوینت(power point) نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩
ارائه دروس در قالب پاور پوینت 

سایت " علوم مدیریت"  در نظر دارد :

در راستای دسترسی عادلانه و برابر به منابع  و به منظور کمک به آموزش دانشجویان

 کلیه نسخه‌های نمایشی (power point)

دروس رشته های مختلف  مدیریت ، حسابداری و برخی از رشته های علوم انسانی

را جمع آوری و در دسترس دانشجویان و علاقه مندان قرار دهد . 

از کلیه علاقه مندان و دانشجویان عزیزی که با  تهیه و ارسال این نسخه ها  ما را یاری می رسانند

پیشاپیش تشکر می گردد

  نظرات ()
مدیریت منابع انسانی نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩
لینک مقالات
مدیریت منابع انسانی


 

لینک

نویسنده/مترجم

عنوان

 متن کامل

دکتر سیدعلی سیادت ، مرضیه مختاری‌پور


بررسی ویژگی‌های مدیران و مهم‌ترین راهکارهای اجرایی در ایجاد انگیزه و کارآیی در کارکنان از دیدگاه امام علی(ع)
 متن کامل

دکتر سیدعلی سیادت(استادیار دانشگاه اصفهان) ، مرضیه مختاری‌پور

بررسی ویژگی‌های مدیران و مهم‌ترین راهکارهای اجرایی در ایجاد انگیزه و کارآیی در کارکنان از دیدگاه امام علی(ع)
 متن کامل

حسین وهابیچ

امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان

متن کامل

علیرضا مقدسی

برنامه های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان

 متن کامل

علیرضا کیانی

کاربرد سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی

متن کامل

زینب عسکری

انضباط در سازمان با رویکردهای نو

متن کامل

سیدبابک علوی

سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی

 متن کامل

دکتر ایرج سلطانی

نقش توسعه منابع انسانی در امنیت شغلی کارکنان

 متن کامل

علیرضا کیانی

کاربرد سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی

 متن کامل

مجید امیدوار

معرفی مدیریت منابع انسانی

متن کامل

Sean McPheat /

مازیار احمدی   
What is Leadership really about?
 متن کامل Albert F Bolognese/ محمد رضا زمانی مقاومت کارکنان در برابر تحولات سازمانی
   
  نظرات ()
پاور پوینتهای مدیریت استراتژیک نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩
پاور پوینتهای مدیریت استراتژیک
dell-strategic_management پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت دل (deel)
hp_strategic_management پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت  اچ پی(HP)
honda_strategic_management پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت (honda)
SAMSUNG-strategic_managemen پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت(SAMSUNG)
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت  شرکت جنرال الکتریک general electric
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت پاکشو
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت پتروپارس
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت جنرال موتورز GENERAL MOTORS
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت نوکیا NOKIA
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت   توشیبا TOSHIBA
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت  مزدا MAZDA
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت  کوکا کولا COCA COLA
پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت  ایران خودرو
  نظرات ()
مقاله pdf جدید 2010,2009،2008 درمورد برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)به زبان انگلی نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩

مقاله pdf جدید 2010,2009،2008 درمورد برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)به زبان انگلیسی

 

DOWNLOAD FREE Enterprise resource planning(ERP) ARTICLE

عنوان مقاله نام ناشران تعداد صفحات سال نشر

A structural equation model for analyzing the impact of ERP on SCM

Yi-fen Su , Chyan Yang ۱۴ ۲۰۱۰

Moderating effects of localization differences on ERP use: A socio-technical systems perspective

Kee-Young Kwahk, Hyunchul Ahn ۱۳ ۲۰۱۰

Critical decisions for ERP integration: Small business issues

Rajiv Malhotra, Cecilia Temponib ۱۰ ۲۰۱۰

Strategic alignment of ERP implementation stages: An empirical investigation

Oana Velcu ۹ ۲۰۱۰

The role played by interdependences in ERP implementations: An empirical analysis of critical factors that minimize elapsed time

Lluı´s Santamarı´a-Sa´nchez, Manuel Nu´ n˜ez-Nickel, Susana Gago-Rodrı´guez ۹ ۲۰۱۰

Project preparedness and the emergence of implementation problems in ERP projects

David Sammon, Frederic Adam ۸ ۲۰۱۰

A practical model on controlling the ERP implementation risks

Amin Hakim , Hamid Hakim ۱۱ ۲۰۱۰

The demand for training and consultancy investment in SME-specific ERP systems implementation and operation

S.C.L. Koh , A.Gunasekaran, J.R.Cooper ۱۴ ۲۰۰۹

Supporting the module sequencing decision in the ERP implementation process—An application of the ANP method

Petri Hallikainen, Hannu Kivija¨ rvi , Markku Tuominen ۱۲ ۲۰۰۹

Developing a practical framework for ERP readiness assessment using fuzzy analytic network process

Jafar Razmi , Mohamad Sadegh Sangari, Reza Ghodsi ۱۱ ۲۰۰۹

Fuzzy AHP-based decision support system for selecting ERP systems in textile industry by using balanced scorecard

Ufuk Cebeci ۱۰ ۲۰۰۹

Recording event-related activity under hostile magnetic resonance environment: Is multimodal EEG/ERP-MRI recording possible?

H.M. Karakaş,S. Karakaş , A. Özkan Ceylan, E.T. Tali ۱۰ ۲۰۰۹

An ERP software selection process with using artificial neural network based on analytic network process approach

Harun Resit Yazgan,Semra Boran,Kerim Goztepe ۹ ۲۰۰۹

The consistency among facilitating factors and ERP implementation success: A holistic view of fit

Eric T.G. Wang a, Sheng-Pao Shih a, James J. Jiang b, Gary Klein ۱۳ ۲۰۰۸

Active ERP implementation management: A Real Options perspective

Liang-Chuan Wu,Chorng-Shyong Ong,Yao-Wen Hsu ۱۲ ۲۰۰۸

Determinants of ERP implementation knowledge transfer

Qing Xu, Qingguo Ma ۱۲ ۲۰۰۸

Implications of the fit between organizational structure and ERP: A structural contingency theory perspective

Neil A. Morton, Qing Hu ۱۲ ۲۰۰۸

Organizational culture and leadership in ERP implementation

Weiling Ke , Kwok Kee Wei ۱۱ ۲۰۰۸

TAM-based success modeling in ERP

Salvador Bueno , Jose L. Salmeron ۹ ۲۰۰۸

The implementation factors that influence the ERP (enterprise resource planning) benefits

Shih-Wei Chou , Yu-Chieh Chang ۹ ۲۰۰۸

برای دانلود  ۲۰ مقاله بصورت یکجا اینجا را کلیک کنید.

  نظرات ()
بیانیه ماموریت شرکت یاهو Yahoo نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩

بیانیه ماموریت شرکت یاهو Yahoo

Yahoo's mission is to be the most essential global Internet service for consumers and businesses

ماموریت یاهو اینست که اساسی ترین سرویس اینترنتی برای مشتریان و کسب و کار شود

  نظرات ()
بیانیه ماموریت شرکت گوگل Google نویسنده: مصطفی نوروزی - شنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٩

بیانیه ماموریت شرکت گوگل Google

To make the world's information universally accessible and useful

تا اطلاعات دنیا را بصورت جهانی در دسترس و مفید کنیم

  نظرات ()
تداخل باعث فراموشی می شود نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

در این پست به اصلی می پردازیم که اصلا خوب نیست و اگر  روش های مقابله با آن را ندانیم  مجبور می شویم زمان را بیهوده هدر دهیم . یعنی خداحافظ مدیریت زمان!
 البته این مورد را هم بگویم اگرچه این اصل و ترفند مقابله با آن را زیر مجموعه اصول مدیریت زمان قرار دادم ولی محدود می شود به بحث مطالعه .

 

اصل تداخل: یادگیری قبلی مانع یادگیری مطالب بعدی و یادگیری بعدی مانع یادآوری مطالب قبلی می شود. این که چاره ای ندارد، چون یادگیری ما متوقف نمی شود. اما چکار کنیم که تداخل در کمترین حد خود ظاهر شود یا حتی به صفر برسد.
۱- مطالب یا دروس مشابه را پشت سر هم نخوانیم. چون باعث تداخل و فراموشی می شود.
اشتباه خودم در مورد درس معادلات دیفرانسیل: بعد از خواندن فصل اول این کتاب(کلیاتی در مورد معادلات دیفرانسیل ) فصل دو (معادلات دیفرانسیل مرتبه ی اول) را خواندم. بعد هم فصل سه( معادلات دیفرانسیل مرتبه n) را خواندم. آخر سر هم قاطی کردم، چون مباحث این سه فصل بسیار شبیه هم بودند.
دروسی که زیر مجموعه ریاضی هستند، مثلا: حسابان و دیفرانسیل را پشت سر هم نخوانیم و...
اگر در فارسی اول دبستان حروف مشابه(مثلا ب پ ت ث) را پشت سرهم به ما یاد ندادند، بخاطر همین اصل تداخل بود.
پس خواندن [دینی سال دوم + دینی سال سوم+ دینی پیش دانشگاهی] باعث تداخل می شود ولی خواندن [دینی سال دوم+شیمی+ریاضی] مانع تداخل می شود و مجبوریم نمی شویم بصورت آزاردهنده ای مرور کنیم. 

اما داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در رشته هایی مثل ریاضی محض و کاربردی، چگونه عمل کنند. چون همه ی دروس آنها مشابه هم هستند. جبر، آنالیز، ریاضی، آنالیز عددی، توابع مختلط  و... که همگی زیر مجموعه ریاضی هستند. روش زیر را بخوانید:
۲- روش دیگری برای پیشگری از تداخل بحث پرآموزی است. پرآموزی یعنی یادگیری در حد اشباع. زمانی فرد به حد پرآموزی می رسد که یادگیری بطور کامل صورت گرفته و تمرین مجدد یادگیری را افزایش نمی دهد. 
سوال: آیا فردی که برای مثال رشته اش مهندسی مکانیک باشد می تواند از روش پرآموزی استفاده کند؟ مشخص هست که بله. 

امانت داری و اخلاق مداری: 

کپی برداری از این متن با درج لینک مدیریت زمان بلامانع است.

  نظرات ()
قانون پارکینسون چه می گوید؟ نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

در مدیریت با قوانین و اصول معروفی روبرو هستیم که یکی از آنها قانون پارکینسون است.
پارکینسون یکی از مدرسان علم مدیریت است که از قضا هیچ ربطی هم با رعشه (لرزیدن!) ندارد . او معتقد است که ” کار به اندازه زمانی که برای انجام آن وجود دارد ، ادامه می یابد ” یا به قولی کش می آید .
افراد غالبا به زمان تحویل یک پروژه یا انجام کار دقت می کنند و تمام تلاششان جهت تحویل و انجام آن در زمان مقرر است . مثلا اگر کاری یک ساعت زمان ببرد و به مسوول انجام آن یک ساعت زمان داده شود ، او کار را در سه ساعت انجام می دهد! شاید بتوان گفت قرینه نزدیکی بین مفهوم این قانون با دقیقه نود بودن وجود دارد .


پارکینسون نظرات جالب دیگری هم دارد که گاهی تحت عنوان قوانین دوم و .. پارکینسون مطرح می گردند :
“زمانی که برای هر قلم از اقلام دستور جلسه صرف می شود با میزان اهمیت یا مبلغ آن اقلام رابطه معکوس دارد” یعنی مدیران در مورد هرچی که بیشتر بلدند ، بیشتر وقت گذاشته و بحث می کنند تا آنچه که بلد نیستند!
“مدیران علاقه دارند تا افراد تحت سرپرستی خود را چند برابر کنند” یعنی مبادرت به استخدام نیروهای غیر ضروری و تشدید بروکراسی
البته شاید این حالت به دلیل عقده حقارت و خود کم بینی باشد . فردی که با دو خصوصیت بی کفایتی و حسادت وارد یک سلسله مراتب می شود ، چون کیفیت کارش درجه دو است ، مرئوسان درجه سه استخدام می کند! چنین سازمانی برای بهتر شدن تلاش نمی کند و چون تقریبا هیچ کاری هم نمی کند ، لذا سریع به هدفهای از پیش تعیین شده می رسد و مورد تشویق هم قرار می گیرد.

خواهش می کنم یک بار دیگر به مفهوم قوانین پارکینسون دقیق شوید و اگر نظری دارید با مثالی همراه کنید تا بحت بیشتر پخته شود .
 قانون پارکینسون نظریه‌ی جالبی درباره‌ی زمان‌دهی فعالیت‌های پروژه (سپس زمانبندی) است. این قانون بیان ‌می‌کند که افراد بیشتر به موعد تحویل (Due-date) نگاه ‌می‌کنند و سعی ‌می‌کنند تا کار را به‌نحوی در موعد تحویل خود به ‌اتمام‌ رسانند. به‌عبارتی اگر برای کاری که از نظر استاندارد 4 ساعت طول‌می‌کشد،‌ 10ساعت زمان درنظربگیریم، فرد مسوول، کار را در 10 ساعت انجام‌ خواهد داد؛ همچنین اگر برای این‌کار 3 ساعت زمان در نظرگرفته‌شود، فرد آن ‌را درطی مدت‌ مذکور، حتی با کیفیت کمتر، انجام‌می‌دهد. مسوولان زماندهی به فعالیت‌ها باید دقت ‌کنند که زمان‌دهی فعالیت‌ها به‌گونه‌ای انجام ‌شود که با حفظ رابطه‌ی بین کیفیت، زمان و هزینه، افراد با بهره‌وری لازم کار را انجام‌دهند.
البته موضوع جالبی است اما من دید کلی نسبت به آن پیدا کردم.اگر امکان دارد به جزییات آن هم بپردازید
 
  نظرات ()
معرفی سامانه مدیریت زمان GTD نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩


GTD چیست؟

GTD یک سامانه ساده و کاربردی برای مدیریت کارها، اطلاعات و تمامی اتفاقات غیر منتظره‏ای است که در طول روز برای شما اتفاق می‏افتد. این سامانه ساده به سرعت در زندگی شخصی و حرفه‏ای شما قابل پیاده سازی است.

آیا می دانید که علت اصلی انجام نشدن کارها کمبود وقت نیست؟

آیا می دانید که در صورتی که آرامش را در ذهنتان تجربه کنید می توانید کارهای بیشتری انجام دهید؟

آیا می دانید که ما از ذهنمان به عنوان ابزار ذخیره سازی استفاده می کنیم در صورتی که کار ذهن ما تصمیم گیری خلاقانه است؟


آنچه که این مدل ارایه می‏دهد:
تکنیک‏های ساده و تاثیرگذار برای سازمان‏دهی اطلاعات پراکنده، پروژه‏ها و کارها.

نحوه پیاده سازی قدم به قدم یک فرآیند برای اطمینان از آگاه بودن و تسلط بر تمامی کارها و تعهدات شخصی شما.

چگونگی ضبط و ذخیره سازی تمام ورودی هایی که به صورت روزانه توجه شما را به خود جلب می کند و قرار دادن آن در سیستمی که ذهن شما بدان اعتماد دارد.

نحوه شفاف سازی و سازماندهی کارها و کاستن از احساس غرق شدن در حجم زیاد کار.

نحوه ذخیره سازی مراجع، ایمیل‏ها و دست نوشته‏ها برای بازیابی سریع و آسان آنها در آینده

  نظرات ()
  نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

این یک تکنیک ذهنی است که برای گرفتن تصمیم های نیمه بزرگ استفاده می شود. مبدع این تکنیک آقای ادوارد دوبونو است.
این تکنیک همانند نیش ترمز در رانندگی است. ذهن ما تمایل دارد خیلی سریع از روی موضوعات بجهد در واقع بی حوصله بودن از ویژگی های یک ذهن تربیت نیافته است.
در حالت معمولی، ذهن ما به تعلیق تمایل ندارد و می خواهد تکلیف مسائلی را که با آن روبرو می شود معلوم کند آنهم به صورت صفر و یک؛ یعنی هر موضوع یا خوب است و یا بد. در صورتیکه تعلیق یعنی حالتی بین این دو.
ولی همانطور که گذر از یک تقاطع با اتومبیل، نیاز به کاهش سرعت دارد، ذهن را هم باید تربیت کرد که در برخورد با موضوعات سرعتش را کم کند.
تکنیک "مثبت منفی جالب" مانند نیش ترمز است و استفاده از آن باعث کاهش قابل توجه سرعت می شود.
برای استفاده از این تکنیک باید حداقل جنبه های مثبت و منفی یک موضوع را قبل از اتخاذ تصمیم بسنجیم. بدین منظور یک کاغذ را به سه قسمت تقسیم کرده و در یک ستون موارد مثبت انجام تصمیم را می نویسیم و در ستون دیگر مورد منفی و مخرب آن را. اگر به موردی هم برخوردیم که نمی دانستیم مثبت است یا منفی و مشخص شدن این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد ،آنرا در یک ستون سوم می نویسیم. نام ستون سوم را می گذاریم جالب.

قبل از اینکه تصمیم به انجام یا عدم انجام کاری بگیریم، لازم است که این دو بعد( یعنی همان دو ستون مثبت و منفی) را در نظر بگیریم. چنانچه ابعاد مثبت یک تصمیم از ابعاد منفی آن بیشتر بوده و همچنین موارد جالب گسترده نباشد، انجام آن می تواند عقلانی باشد. در غیر این صورت انجام آن غیر عقلانی است. 

مثال: امسال من کنکور ارشد دارم (اواخر سال 89) برای تابستان برنامه ای تنظیم کردم. منتها در اینکه شبها درس بخوانم یا روزها، مردد هستم. از این تکنیک استفاده می کنم. دقت کنید مواردی که در جدول زیر آمده مربوط به خودم هست و کلیت ندارد مثلا فردی ممکن هست کیفیت درس خواندنش در روزها عالی باشد. البته فکر کنم مواردی مثل آرامش در شب، کلیت دارد.

 

مثبت

منفی

جالب

1- کیفیت مطالعه در شب عالی 

2- ترشح بیشتر هورمون های آدرنالین و اندروفین  

3- فوران عوامل انگیزشی 

4- سکوت، آرامش 

5- خلاصی از گرما

1- کنکور مکانیک صبح برگزار می شود 

2- زمان برگزاری آزمون های آزمایشی مکانیک(پارسه، ماهان، نصیر) صبح است  

 

 

 

1- ساعت مطالعه کم نمی شود؟  

2- آزمون های آزمایشی مکانیک از اواخر مهر شروع می شوند 

3- کنکور مکانیک اواخر سال برگزار می شود 

یک نکته ای که اینجا مطرح است اینکه؛ اول کدام ستون باید پر شود؟ در جواب باید گفت نباید مقید شد که اول یک ستون پر شود و بعد به سراغ ستون دیگر رفت. وضعیت و جوانب تصمیم باید مشاهده شود. هر مورد مشاهده شده در ستون مربوطه گذاشته می شود. مثل اینکه ما صندوقچه ای پر از تیله های رنگی داشته باشیم و بخواهیم تیله ها هم رنگ را جدا کنیم. به این منظور دستمان را در جعبه برده و هر تیله که به دستمان آمد را بر می داریم و آن را با توجه به رنگش در ظرفی جداگانه می گذاریم.

با انجام این تکنیک ساده چه بسا تردیدها و تعلل هایی که در گرفتن یک تصمیم است بر طرف شود، اختلاف نظرها بر طرف شود، برداشت های محکم که در موضوعات هست، کم رنگ شده و یا تغییر یابد و بن بست های یک مذاکره شکسته شود.  

توضیحات:  

1- یکی از عوامل اتلاف وقت تردید و تعلل هست. مثالی که در این پست آوردم من را از شک و تردید به یقین می رساند. دور اتاق نمی چرخم و اسیر تعلل نمی شوم. 

2- بدون شک قویترین ابزار مدیریت زمان برنامه ریزی هست. نتیجه ی تکنیک "مثبت منفی جالب" ممکن است برنامه ریزی درسی من را تغییر دهد. 

3- تکنیک ۱۰-۱۰-۱۰ که قبلا معرفی شد، تکنیکی است که در حذف بسیاری از کارها و تصمیمات غیر ضروری به ما کمک می کند.  

اما تکنیک "مثبت منفی جالب" در دو مورد استفاده می شود. 

الف- برای حذف کار (مثلا حامد که یکی از اعضای این وبلاگ هست امسال کنکور ارشد دارد. امسال هم می خواهد درس بخواند هم از طریق راه اندازی سایت، کسب درآمد کند.اگر در مورد راه اندازی سایت تردید داشته باشد می تواند از تکنیک ۱۰-۱۰-۱۰ و تکنیک "مثبت منفی جالب" استفاده کند)  

ب- بهره وری (چون بعضی از کارها حذف شدنی نیستند مانند مثالی که آوردم)  

4- کار را، درست انجام دهیم.(کارایی) 

مثل شخصیت منفی سریال هوش سیاه که کار را، درست انجام می دهد. البته مثال های مثبتی هم برای کارایی وجود دارد.

کار درستی انجام دهیم(اثربخشی). 

کار درست را، درست انجام دهیم (بهره وری).  

با تشکر از انجمن حرفه ای متفکران و محققان

  نظرات ()
قانونهای مدیریت زمان نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

قانون پیچیدگی: پیچیدگی هرکاربرابراست =( تعداد مراحل آن کار به توان 2 ) پس هر چه تعداد مراحل کاری کمتر باشد راحت تر انجام می گیرد.فرض کنید با کسی تماس می گیرید چون تعداد مراحل کار یکی است در نتیجه پیچیدگی آن برابر 1 است اما اگر این کار را به شخص دیگری واگذار نمایید کار را دو مرحله ای کرده اید(1- واگذاری کار2- تماس از طریق شخص دوم) در نتیجه پیچیدگی کار می شود 2 به توان 2=4 . یعنی امکان افزایش زمان هزینه اشتباهات یا بد فهمی از 1 به 4 افزایش پیدا کرده است!

قانون 10 به 90: اولین 10 درصد زمانی را که صرف برنامه ریزی کارتان می کنید 90 درصد در انجام دادن کارتان صرفه جویی می کند.  

اصل پارتو (قانون 80 به 20) : فرض کنید با تلاش و فعالیت خود کاری را انجام داده اید و به نتیجه رسیدید. پارتو می گوید 80 درصد از نتیجه ی بدست آمده بواسطه ی 20 درصد از فعالیت (پربازده) شما است و 20 درصد از نتیجه ی بدست آمده بواسطه ی 80 درصد از فعالیت (کم بازده) شما است. پس مهم این است که ابتدا در انجام هر کاری 20 درصد فعالیت پر بازده را شناسایی کنید ودر مواقع لزوم آن 80 درصد کم بازده را حذف کنید.  

قانون تکانه ی (اندازه حرکت) موفقیت : در فیزیک دبیرستان قانون تکانه را خواندیم : زمان × نیرو = تکانه. این قانون می گفت اگر یک نیروی اولیه به جسمی که روی سطحی قرار دارد وارد کنیم آن جسم تا زمانی (بدون اعمال نیرویی دیگر از ما) تا اندازه ای به حرکت خود ادامه خواهد داد.حال قانون تکانه ی موفقیت (که از همان قانون فیزیکی الهام گرفته است) می گوید: گرچه ممکن است انرژی زیادی برای غلبه بر بی حالی در شروع کار احتیاج داشته باشید ولی وقتی شروع کردید نیاز چندانی به این انرژی نخواهید داشت.

قانون افزایش بازدهی : خوب دقت کنید این قانون می گوید هر چه بیشتر توجه خود را روی کارهای معدودی متمرکز کنید که وقتتان به بهترین نحو صرف آنها می شود درآینده زمان کمتری صرف هر کدام از آن کارها می کنید. 
قانون کارایی جبری: هرگز برای انجام دادن همه ی کار ها وقت کافی وجود ندارد اما برای انجام دادن مهمترین کار ها همیشه وقت کافی هست.
پی نوشت: امروز متوجه شدم یکی از قانونهای مدیریت زمان که قبلا در وبلاگ قرار داده بودم در مجله ای چاپ شده است.منبعش را نوشتند: "کتاب قورباغه را بخور" اثر برایان تریسی  

نکته ی جالب این بود که آن قانون در دو کتاب"کانون تمرکز" و "مدیریت زمان" برایان آمده است نه... 

امانت داری و اخلاق مداری: 

کپی برداری از این متن با درج لینک مدیریت زمان بلامانع است.

  نظرات ()
اصل پنیر سوئیسی ( swiss cheese ) در مدیریت زمان نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

قبلا در مورد روش پنیر سوئیسی نوشته بودم که: 

روش پنیر سوئیسی : در این روش سوراخی درکار ایجاد می کنید درست مانند سوراخی که در یک نقطه  پنیر سوئیسی وجود دارد. یعنی 5 تا 10 دقیقه روی پروژه ای کار می کنید و بعد آن را رها می کنید و سراغ پروژه ی  دیگری می روید.این روش را حتما اجرا کنید به خصوص اگر اهل مسامحه کاری هستید هیجان دارد. 

منتها یک مطلبی در همین مورد در یکی از وبلاگها( وبلاگ ! به ! چه زیباست زندگی )پیدا کردم که این روش را بهتر توضیح داده است.لفظ اصل یا روش، زیاد مهم نیست.     

 

اصل پنیر سوئیسی ( swiss cheese  ) در مدیریت زمان : اصل پنیر سوئیسی در مدیریت زمان بدین معناست که حتی اگر وقت کمی دارید آن را صرف کارهای جزئی و کم اهمیت نکنید، بلکه به انجام بخشی ( ولو کوچک ) از کار مهمتان بپردازید . ( پنیر سوئیسی : پنیر زرد رنگی است که داخلش حفره هایی است . )

فرض کنیم نیم ساعت به پایان وقت اداری مانده و دو کار داریم که از نظر اولویت بندی کار اولویت اول مهمتر است ولی بیش از نیم ساعت وقت می طلبد، لذا براساس این اصل کار اولویت دوم را انجام نمی دهیم و همین نیم ساعت را به کار اولویت اول می پردازیم ، که هر از مدتی این کار کردن حالت حفره ای است که در مجموع ، کار به اتمام می رسد.

  نظرات ()
قانون پارکینسون-مدیریت زمان در پروْْژه نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

احتمالا شما هم با من هم عقیده هستید که عامل" زمان " در مدیریت پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی می کنیم چند مورد از ناگفته های بحث مدیریت زمان پروژه را با هم مرور کنیم. صورت مسئله های زیادی در این مقوله وجود دارد از جمله :  

 

 

 

- درک مفهوم و ماهیت زمان در مدیریت پروژه

- روشهای تخمین زمان

- تهیه نمودارهای مفید از زمان پروژه (مانند نمودار S)

- آنالیز پرت و زمانهای سه گانه و ماهیت آنها

- تعیین درصد اطمینان زمانها، انحراف معیار ، واریانس، و میانگین زمانها

- نقش زمانهای چهار گانه (ES ,EF,LS,LF) ، شناوریها (IF,TF,FF) و وابستگیها در تعیین مسیر بحرانی

- منطق فازی برای تخمین زمانها

- اندازه گیری و ثبت زمانهای واقعی عملکرد و نمودار های S واقعی

- اندازه گیری درصد پیشرفت زمانی و منطق خلاصه سازی درصد پیشرفت ها

- وزن دهی و مفهوم عملی آن در محاسبه درصد پیشرفت زمانی

- ارتباط زمانها ، کار فیزیکی و هزینه و منطق Earned value

- مدیریت زمان پروژه  و ... 

 

حداقل کار اینه که برای هر کدام از موارد بالا یک جلسه صحبت کنیم. حتما به نکاتی جالبی دست پیدا خواهیم کرد. 

  

 

 

و اما اولین سوالی که مطرحه اینه که آیا زمان در مدیریت پروژه با زمان معمولی یکی هست؟ به طور مثال آیا ۲روز = ۱۶ ساعته یا ۴۸ ساعت؟ در مدیریت پروژه ممکنه هر کدوم از اینها درست باشه یا هیچ کدام درست نباشه . حتما شما هم به این مفهوم رسیدید . پس در مدیریت زمان پروژه تعیین واحد زمانبندی پروژه(Planning Unit)  از اهم کارهای برنامه ریزی است . این را همه عوامل پروژه باید بدانند و درک کنند. لذا زمان در مدیریت پروژه با زمان عادی بسیار متفاوت است. 

  

 

 

نکته مهم دیگر در تعیین زمان چگونگی تخمین زمان است.گذشته از بحث روشهای تخمین زمان و آنالیز پرت که در آینده راجع به آنها بحث خواهم کرد می‌خوام توجه شما رو به یک رویکرد در تخمین زمان جلب کنم. حتما دقت کردید که اگر برای یک امتحان که دو روز وقت نیاز دارد اگر یک هفته وقت تخصیص دهید تمام یک هفته مشغول مطالعه خواهید شد! بله در خیلی از موارد کارها گرایش به انطباق‌پذیری با زمان تخصیص داده شده دارند که این مفهوم اولین بار توسط آقای پارکینسون ارایه شد. آقای پارکینسون که از علمای علم مدیریت بوده و از ایشان چند جمله معروف به یادگار مانده به تجربه دریافتند که کارها به اندازه‌ای کش پیدا خواهند کرد تا زمان تخصیص داده شده به خود را دربرگیرند. لذا با عنایت به قانون پارکینسون در تخمین زمانها سعی خواهیم کرد تا آنجا که ممکن است زمانهای اضافی فعالیت را کم کرده و حداقل زمان را تخمین بزنیم . البته این بدان معنی نیست که زمان غیر واقعی تخمین بزنیم. نتایج و فواید تئوری و عملی این قانون منجر به ابداع روش جدیدی در مدیریت پروژه شده که میتوان گفت جایگزین خوبی برای منطق مسیر بحرانی(‍‍CPM) می‌باشد.این تکنیک با عنوان مدیریت زنجیره بحرانی پروژه(‍‍Critical Chain Project  Managment) معروف است که اصول آن از هیمن قانون پارکینسون و همچنین قانون مورفی گرفته شده است. حتما سعی خواهم کرد در آینده درباره CCPM هم بیشتر صحبت کنم .   

 

 

 

پس به خاطر داشته باشید در تخمین زمانها نه تنها در مدیریت پروژه بلکه هر کاری به خاطر سپردن جمله هنر مندانه پارکینسون می‌تواند راهگشا باشد:

"Work expands to fill the time available" 

منبع: http://rezamahmoodi.blogfa.com

  نظرات ()
قانون پارکینسون- Parkinson's Law نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٩

قانون پارکینسون- Parkinson's Law: این قانون توسط پارکینسون که یکی از مدرسان علم مدیریت است در سال 1958در کتاب Parkinson's Law: The Persuit of Progress نوشته شده است .البته  قانون پارکینسون بصورت خاص ٬به عنوان یکی از قوانین مدیریت زمان در جایی نیامده است ولی به نظر من این قانون در بحث مدیریت زمان بسیار کارایی دارد ٬حتی می توانم بگویم مهمترین قانون مدیریت زمان قانون پارکینسون است توضیحات زیر را بخوانید تا متوجه منظور من بشوید.

 قانون پارکینسون می گوید کار طوری گسترش می یابد که زمان داده شده را پر کند یا به عبارتی می گوید کار به اندازه ی زمانی که برای انجام آن وجود دارد ادامه می یابد.یک مثال برای درک بهتر:

قانون پارکینسون می گوید اگر برای انجام پروژه ای یک هفته وقت لازم باشد و به شما برای انجام دادن همان پروژه دو هفته وقت بدهند شما به اندازه ی دو هفته برایش وقت صرف می کنید یعنی شما پروژه را در پایان آن دو هفته به اتمام می رسانید گرچه یک هفته کافی بود.(نگوییدنه. اینگونه نیست؟!)  

اگر متوجه قانون پارکینسون نشدید قانون و مثال را دوباره بخوانید و با همدیگر مقایسه کنید.

البته قانون پارکینسون توجیه بسیار مناسبی می تواند باشد برای افراد تنبل و برخی از مدیران!

نکته ی مهم در مورد قانون پارکینسون: گستردگی( کش یافتن) به میزان و ماهیت کار ارتباط چندانی ندارد.اینگونه است که قانون پارکینسون چند تعریف دیگر هم دارد ازجمله:

هزینه ها بدون استثنا آنقدر بالا می روند تا با درآمد ها یکسان شوند!!! هر چه درآمدتان بیشتر باشد بیشتر خرج می کنید و همچنان در موقعیت قبلی خود باقی می مانید.اگر هنوز این قانون را باور ندارید به این بیندیشید که چرا اکثر انسانها از نظر مالی پیشرفت نمی کنند!!!(لطفا مثال خاص نزنید) اگر به هیچ وجه قانع نمی شوید قانون شکنی کنید!!! من که قانون جالب پارکینسون را خیلی قبول دارم چون مصادیقش را در اطرافم زیاد می بینم!

  نظرات ()
عنوان مقاله: چالشهای جدید تکنولوژی اطلاعات و نگرش نو بر توسعه همکاریهای صنعت و نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ٥ آبان ۱۳۸٩


مولف/مترجم: محمد مهدی رشیدی، غلامرضا اصیلی و سید محمد فرهادی
موضوع: فناوری اطلاعات IT
سال انتشار(میلادی): 2002
وضعیت: تمام متن
منبع: مجموعه مقالات ششمین کنگره سراسری همکاری های دولت؛ دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی؛ 26-27 آذرماه 1381
تهیه و تنظیم:  پایگاه مقالات علمی مدیریت www.SYSTEM.PARSIBLOG.com
مقدمه: تکنولوژی اطلاعات کلیدی همکاری دانشگاه و صنعت طی دهه های اخیر از حالت سنتی خارج گشته که دراین رابطه تافلر (1990) سه موج تغییر را بمنظور توضیح ماهیت تکامل تدریجی تمدن بشری بر می شمرد. موج اول دوره کشاورزی، موج دوم دوره صنعتی و قرن اطلاعات (موج سوم ) مقارن با نیمه دوم قرن بیستم شروع شد و اکنون بشریت درحال گذر از آن است و صنعت و اقتصاد جهان برپایه تبادل اطلاعات، ارتباطات الکترونیکی و استقلال بیشتر بنا نهاده شده که باعث توسعه مرزهای سازمان ( مرز گستری)، ایجاد شبکه های گسترده کاری و نهایتاً سازمانهای مجازی  گردید. بنابراین ایجاد سازمان های مجازی ره آورد قرن اطلاعات بصورت عام و کامپیوتر بطوراخص است. ( لینپک و استامپس 1997). این پدیده که در اشکال مختلف مانند سازمانهای مجازی، تیم های مجازی ، گروههای مجازی ،آموزش مجازی ، و با سرعت زیاد بدلیل ضرورتهای اقتصادی و فنی و توسعه ای درکشورهای پیشرفته در حال استقرار است در کشور ما هنوز جایگاه مشخصی نیافته است.


متن کامل مقاله

 

  نظرات ()
عنوان مقاله: طراحی الگوی رهبری اثربخش دانشگاهی نویسنده: مصطفی نوروزی - چهارشنبه ٥ آبان ۱۳۸٩

مولفین: دکتر ساعتچی محمود - عزیز پور شوبی علی اکبر
موضوع: رهبری
سال انتشار(میلادی): 2005
وضعیت: تمام متن
منبع: مجله دانشور رفتار - شماره 11 - 1384- صفحات 1-18.
تهیه و تنظیم:  پایگاه مقالات علمی مدیریت www.SYSTEM.PARSIBLOG.com
چکیده: مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمان ها از جمله مراکز دانشگاهی صادق است. از آن جا که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هزاره سوم میلادی با چالش های فزاینده مواجه هستند، حل و فصل این گونه چالش ها مستلزم برخورداری از رهبری و مدیریت کارامد و اثربخش خواهد بود. در این مقاله براساس نظریه های موجود در زمینه هدایت و رهبری، الگوهای مختلف رهبری اثربخش ورهبری اثربخش دانشگاهی مورد مطالعه وبررسی قرارگرفته و در نهایت، الگوی مفهومی رهبری اثربخش دانشگاهی کشورمان بر مبنای شاخص های هشتگانه که مورد پذیرش خبرگان رهبری دانشگاهی است، طراحی گردیده است.
براساس نظر خبرگان رهبری و نتایج آزمون های آماری، معیارهای هشتگانه رهبری اثربخش به ترتیب اهمیت در قالب های ایجاد جاذبه، تیم سازی، توانمندسازی گروهی، بهبود مستمر عملکرد، دارا بودن چشم انداز، خود ارزیابی، الهام بخشی و مربی گری اولویت بندی شده اند.
کلید واژه: رهبری، رهبری کاریزما، رهبری مراوده ای، رهبری تحول آفرین، رهبری اثربخش، رهبری اثربخش دانشگاهی.

 

دریافت متن کامل مقاله

 

  نظرات ()
مطالب اخیر برنامه میان ترمهای دانشگاه پیام نور قهاوند نمونه سئوالات درس روابط کار در سازمان نمونه سئوالات درس مدیریت شهرداریها و سازمانهای محلی نمونه سئوالات درس فراگرد کنترل و تنظیم بودجه نمونه سئوال درس مدیریت تعاونی ها دانشگاه علمی کاربردی امور زندان ها دانلود کتاب ۲۰ نکته که در مورد وب و مرورگرها یاد گرفتم محورهای مورد نظر برای تحقیق در مدیریت دولتی: معرفی کتاب : سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها نمونه سئوالات درس روابط کار در سازمان
کلمات کلیدی وبلاگ مدیریت دولتی (۱٢) مدیریت زمان (۸) مدیریت پروژه (٧) مقاله (٧) دوره روزانه (٧) دوره نیمه حضوری (٧) میانگین نمره کل پذیرفته شدگان (٦) دانشگاه پیام نور قهاوند (٦) ددانلود رایگان (٦) مدیریت (٥) پیام نور (٤) قانون پارکینسون (٤) parkinson's law (٤) مدیریت فناوری اطلاعات (۳) مدیریت صنعتی و تکنولوژی (۳) قهاوند (۳) مدیریت منابع انسانی (۳) تاریخ میا ن ترمهای دانشگاه پیام نور قهاوند (۳) دانلود نمونه سئوالات (۳) پیام نور قهاوند (۳) دانلود خلاصه درس (٢) آموزش نرم افزار spss (٢) مصطفی نوروزی (٢) حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد (٢) کنفرانس ها و همایش ها (٢) پایان نامه های مورد حمایت (٢) پایان نامه های تحصیلات تکمیلی (٢) پاورپوینتهای مدیریتی (٢) روابط کار در سازمان (٢) مدیریت تغییر (٢) مدیریت بازرگانی (٢) powerpoint (٢) it (٢) مدیریت استراتژیک (٢) پایان نامه ارشد (٢) منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (٢) ماموریت یا رسالت (٢) بیانیه ماموریت شرکتهای خارجی (٢) پاور پوینتهای مدیریت استراتژیک (۱) پاورپوینت مدیریت استراتزیک شرکت دل (deel) (۱) دانشگاههای دولتی (۱) swiss cheese (۱) اصل پنیر سوئیسی (۱) قانون 10 به 90: (۱) اصل پارتو (قانون 80 به 20) (۱) تکنیک ۱۰-۱۰-۱۰ (۱) gtd (۱) اصل تداخل (۱) بحث پرآموزی (۱) دانلود جزوه (۱) خط مشی (۱) تحقیقات اجتماعی (۱) اینترنت و وب (۱) peter drucker (۱) اعلام برنامه (۱) تئوریهای مدیریت (۱) فضای کسب و کار (۱) مجید کشاورزی (۱) بهره وری و رضایت شغلی (۱) خلاصه دروس (۱) زهرا حمیدزاده (۱) جمعیت شهرهای ایران (۱) شهرداریها (۱) نظریه های مدیریت (۱) نمونه سئولات (۱) تصمیم گیری (۱) کارآفرینی (۱) erp (۱) برنامه ریزی منابع سازمانی (۱) پاورپوینت (۱) google (۱) yahoo (۱) شهرداری تهران (۱) مدیریت مالی (۱) فناوری اطلاعات (۱) تحقیق (۱) اخبار (۱) دانلود (۱) آمار (۱) تحقیق در عملیات (۱) رهبری (۱) کتاب انگلیسی (۱) دانلود کتاب (۱) نرم افزار های کاربردی (۱) مدیریت بحران (۱) پست الکترونیک (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت کیفیت (۱) اراک (۱) اثربخش (۱) مدیریت شهری (۱) کاربرد کامپیوتر (۱) پیتر دراکر (۱) فرآیند خط مشی گزاری (۱) امید حسینی (۱) برنامه‌ریزی پویا (۱) آنالیز چند معیاره، (۱) تصمیم گیری چند معیاره، (۱) مدل سازی، (۱) شبکه های عصبی، (۱) پارس بوک (۱) مجلات isi (۱) وازه نامه (۱) منابع دکتری مدیریت (۱) دکتر حسین رحمان سرشت (۱) منابع دکتری مدیریت رسانه (۱) منابع دکتری رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد (۱) celebrating the life and works (۱) تاریخچه مدیریت (۱) مدیریت امورفنی ، عمرانی و استاندارد سازی (۱) معرفی اساتید مدیریت (۱) دکتر مصطفی علی میری (۱) دانشگاه کار آفرینی (۱) نرم افزار تحلیل آماری (۱) اثربخشی اقتصادی (۱) سازمانهای رسانه ای (۱) رشته مدیریت دولتی (۱) کنفرانس حسابداری و مدیریت (۱) مهلتد ارسال مقالات (۱) کنفرانس مدیریت استراتژیک و تحول (۱) عبدالصمد کرامت فر موضوع: طراحی وب سایت (۱) دانلود کتاب چگونه یک وب سایت رایگان بسازیم (۱) مطالعات کاربردی صنعتی و معدنی (۱) مهندس ناجی (۱) دانشگاه علمی کاربردی (امور زندانها) (۱) اعلام تعطیلی کلاس (۱) لیست سیاه وزارت علوم (۱) حقیقی محمدعلی (۱) مومن مایانی زهرا (۱) سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها (۱) دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی (۱) امور زندانها (۱) برنامه میان ترمها (۱) مباحث ویژه مدیرت دولتی (۱) کاربرد کامپیوتر در مددکاری (۱) کاربرد کامپیوتر در علوم اجتماعی (۱) تست های درس مبانی مدیریت (۱) کارشناس ارشد مدیریت دولتی (۱) مباحث ویژه در مدیریت دولتی (۱) منابع درس (۱) درس فراگرد کنترل و تنظیم بودجه (۱)
دوستان من پايگاه انصار المهدی جوان همدان منابع مدیریت دولتی جامعه متخصصین آکادمی تخصصی مدیریت استرات}یک ایران وبلاگ شخصی عیسی ذوقی خبوشان مرجع الکترونیکی علوم مدیریت ایران اي اس اي ژورنال روستای پرلوک پرتال زیگور طراح قالب